|
LBD360/370, Bild och visuell kultur, 30 högskolepoäng
Kurslitteratur:
Berger,
John: Sätt att se på konst. 1976, Prisma,
(Ways of Seeing, finns att beställa
på engelska på www.adlibris.se eller www.bokus.com)
Freeland, Cynthia (2006): Konstteori;
En introduktion. Raster förlag.
Eriksson
Yvonne: Bildens tysta budskap;
Interaktion mellan bild och text. Stockholm 2009.
Lindgren, Bengt & Nordström, Gert Z.: Det kreativa ögat; Om perception, semiotik
och bildspråk. Lund 2009.
Skolverket:
Nationella utvärderingen av grundskolan
2003. Ämnesrapport till rapport 253, Bild. 2005. (168 s)
Stukàt,
Staffan: Att skriva examensarbete inom
utbildningsvetenskap. Lund 2005. (208 s)
Kompendium:
Eriksson
Yvonne & Göthlund Anette: Möten med
bilder: Analys och tolkning av visuella uttryck. Lund 2007.
Giroux,
Henry: ”Att animera de unga –
barnkulturens disneyifiering”. Persson, Magnus (red): Populärkulturen och skolan. Lund 2000.
Göthlund,
Anette: ”Makt och blickar i Sisleys modebilder.” Konsthistorisk tidskrift 2003, Vol. 72 No 3.
Jansson,
Tove: Den farliga resan. 1977.
Sparrman,
Anna, Torell, Ulrika & Åhrén Snickare, Eva: Visuella spår; Bilder i kultur och samhällsanalys. Lund 1987.
Referenslitteratur:
Alm,
Lars-Göran: Tankar med tyngd;
Introduktion till idéhistorien. Stockholm 2004. (192 s)
Aspers,
Patrik, Fuehrer, Paul & Sverrison, Arni: Bild och samhälle; Visuell analys som vetenskaplig grund. Lund
1998.
Austring,
Bennyé D. & Sörensen, Merete: Aestetik och laering; Grundbog
om aestetiske laereprocesser. Köbenhavn 2006. (232 sidor)
Bamford, Ann: The Wow Factor; Global research compendium
on the impact of the arts in education. New York/Munchen/Berlin 2009.
Granath, Gunilla: Milda
makter! Utvecklingssamtal och
loggböcker som disciplineringtekniker. Göteborg Studies in
Educational Sciences 263. Diss. Göteborgs universitet. 207 s.
Häikiö, Tarja: Barns
estetiska läroprocesser; Atelierista i förskola och skola. Diss. Göteborgs
universitet. Acta Universistatis Gothoburgensis. 2007. 368 s.
Kvale,
Steinar: Den kvalitativa
forskningsintervjun. Lund 1997. ( 306 s)
Lindgren, Bengt (2005) Bild visualitet och vetande;
Diskussion om bild som kunskapsfält inom utbildning. Diss. Acta Universitatis
Gothoburgensis. Göteborgs Universitet. 180 s.
Molander,
Bengt (1996): Kunskap i handling. Göteborg:
Daidalos.
Samtidskonst – för lärare
och andra intresserade. (2005) Moderna museet/ Lärarförbundet. Stockholm:
Lärarförbundets förlag. (109 s)
Skolverket:
Kursplan och betygskriterier för Bild.
2000.
Vilks,
Lars: Konstteori; Kameler går på vatten. Nora 1995. (LBD 410) (143 sidor)
Wallén,
Göran: Vetenskapsteori och
forskningsmetodik. Lund (1993) 1996. ( 151 s)
Förslag på fördjupningslitteratur:
Butler, Judith: Könet Brinner! texter
i urval av Tiina Rosenberg. Bokförlaget Natur och Kultur, 2005.
Freud, Sigmund: Samlade Skrifter. Finns i 12 band, Natur
och Kultur, 1996 – 2007.
Kjørup, Søren: Människovetenskaperna.
Studentlitteratur, 1999.
Lindberg, Anna Lena, (Red): Konst, Kön och Blick, feministiska
bildanalyser från renässansen till postmodernismen. Stockholm, tryckeri
Fälths Tryckeri AB, Värnamo, 1995.
Rosenberg, Tiina: Queerfeministisk agenda. Atlas Förlag, Stockholm, 2002.
Sjölin,
Jan-Gunnar: Att tolka bilder;
Bildtolkningens teori och praktik med exempel på tolkningar av bilder från 1850
till i dag. Lund 1993.
Sonesson, Göran: Bildbetydelser: Inledning till bildsemiotik som vetenskap. Studentlitteratur,
1992.
Skriftserien
Kairos nummer 1: Konsten och
Konstbegreppet. Kungl. Konsthögskolan, Rasters Förlag, Stockholm 1996.
------------------------------------------
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar