torsdag 30 augusti 2012

Litteraturlista för LBD360/370


LITTERATURLISTA  LBD360/370
Gäller fr.o.m. ht 11
 
 


LBD360/370, Bild och visuell kultur, 30 högskolepoäng


Kurslitteratur:
Berger, John: Sätt att se på konst. 1976, Prisma, (Ways of Seeing, finns att beställa på engelska på www.adlibris.se eller www.bokus.com)
Freeland, Cynthia (2006): Konstteori; En introduktion. Raster förlag.
Eriksson Yvonne: Bildens tysta budskap; Interaktion mellan bild och text. Stockholm 2009.
Lindgren, Bengt & Nordström, Gert Z.: Det kreativa ögat; Om perception, semiotik och bildspråk. Lund 2009.
Skolverket: Nationella utvärderingen av grundskolan 2003. Ämnesrapport till rapport 253, Bild. 2005. (168 s)
Stukàt, Staffan: Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap. Lund 2005. (208 s)
Kompendium:
Eriksson Yvonne & Göthlund Anette: Möten med bilder: Analys och tolkning av visuella uttryck. Lund 2007.
Giroux, Henry: ”Att animera de unga – barnkulturens disneyifiering”. Persson, Magnus (red): Populärkulturen och skolan. Lund 2000.
Göthlund, Anette: ”Makt och blickar i Sisleys modebilder.” Konsthistorisk tidskrift 2003, Vol. 72 No 3.
Jansson, Tove: Den farliga resan. 1977.
Sparrman, Anna, Torell, Ulrika & Åhrén Snickare, Eva: Visuella spår; Bilder i kultur och samhällsanalys. Lund 1987.
Referenslitteratur:
Alm, Lars-Göran: Tankar med tyngd; Introduktion till idéhistorien. Stockholm 2004. (192 s)
Aspers, Patrik, Fuehrer, Paul & Sverrison, Arni: Bild och samhälle; Visuell analys som vetenskaplig grund. Lund 1998.
Austring, Bennyé D. & Sörensen, Merete: Aestetik och laering; Grundbog om aestetiske laereprocesser. Köbenhavn 2006. (232 sidor)
Bamford, Ann: The Wow Factor; Global research compendium on the impact of the arts in education. New York/Munchen/Berlin 2009.
Cornell, Peter, Bildanalys, Gidlunds, Stockholm, 1988.
Granath, Gunilla: Milda makter! Utvecklingssamtal och  loggböcker som disciplineringtekniker. Göteborg Studies in Educational Sciences 263. Diss. Göteborgs universitet. 207 s.
Häikiö, Tarja: Barns estetiska läroprocesser; Atelierista i förskola och skola. Diss. Göteborgs universitet. Acta Universistatis Gothoburgensis. 2007. 368 s.
Kvale, Steinar: Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund 1997. ( 306 s)
Lindgren, Bengt (2005) Bild visualitet och vetande; Diskussion om bild som kunskapsfält inom utbildning. Diss. Acta Universitatis Gothoburgensis. Göteborgs Universitet. 180 s.
Molander, Bengt (1996): Kunskap i handling. Göteborg: Daidalos.
Samtidskonst – för lärare och andra intresserade. (2005) Moderna museet/ Lärarförbundet. Stockholm: Lärarförbundets förlag. (109 s) 
Skolverket: Kursplan och betygskriterier för Bild. 2000.
Vilks, Lars: Konstteori; Kameler går på vatten. Nora 1995. (LBD 410) (143 sidor)
Wallén, Göran: Vetenskapsteori och forskningsmetodik. Lund (1993) 1996. ( 151 s)
Förslag på fördjupningslitteratur:
Butler, Judith: Könet Brinner! texter i urval av Tiina Rosenberg. Bokförlaget Natur och Kultur, 2005.

Freud, Sigmund: Samlade Skrifter. Finns i 12 band, Natur och Kultur, 1996 – 2007.
Kjørup, Søren: Människovetenskaperna. Studentlitteratur, 1999.

Lindberg, Anna Lena, (Red): Konst, Kön och Blick, feministiska bildanalyser från renässansen till postmodernismen. Stockholm, tryckeri Fälths Tryckeri AB, Värnamo, 1995.

Rosenberg, Tiina: Queerfeministisk agenda. Atlas Förlag, Stockholm, 2002.

Sjölin, Jan-Gunnar: Att tolka bilder; Bildtolkningens teori och praktik med exempel på tolkningar av bilder från 1850 till i dag. Lund 1993.
Sonesson, Göran: Bildbetydelser: Inledning till bildsemiotik som vetenskap. Studentlitteratur, 1992.

Skriftserien Kairos nummer 1: Konsten och Konstbegreppet. Kungl. Konsthögskolan, Rasters Förlag, Stockholm 1996.



------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar