Hej!
...och tack för idag.
Jag sammanställer basgrupper som innehåller en mix av lärare mot tidigare, sena och gymnasiet inför torsdagens diskussioner. Till detta tillfälle. Kolla över kursplaner för både grundskola och gymnasium (välj ett par kurser exempelvis "Bild och form" och "Bildteori"). Anledningen till denna breda ingång är förstås att det är viktigt att bli bekant med hur kursplanerna är formulerade i förhållande till varandra med tanke på progression och innehåll. Insyn i andra kollegors arbete ger förståelse som är ovärderlig för det egna arbetet.
I dag fick ni droppa frågeställningar som ni har och vi formulerade en gemensam frågebas att utgå ifrån under inläsning samt under torsdagens och fredagens diskussioner.
Här är era frågor (lite skissartat, men se det som stödord):
- progression på högstadiet. Kriterier åk 6 o åk 9.
- -Vad händer om man har A i sjuan… är man färdig???
- - Lokala arbetsplaner. LPP.
- -Om man inte behöver göra LPP, hur skall eleven veta vad som bedöms?
- - Vad innebär begreppen tekniker, verktyg, material?
- -Hur vet eleverna vad som bedöms, hur de skall jobba för att få det betyg de stävar mot. Hur gör man dem medvetna?
- -Matriser, vad behövs för matriser beroende på vilket arbetssätt man väljer att ha.
- -Pröva och ompröva.
- -Dokumentation.
- - E skapa uttryck på ett i huvudsakligen fungerande sätt. Hur menar man?
- -Kommunikation?
På fredagen kommer vi under förmiddagen att vara åskådare vid den kritiska diskussionen i samband med Nikes, Annas och Mattias (BVK-lärarna) utställning som just nu pågår i biblioteket på HDK. Det är en redovisning av ett PU-projekt de genomfört där de haft i uppgift att arbeta under samma förutsättningar som studenter får som går BVK på HDK. Här kan man kolla in deras processbloggar.
På eftermiddagen fortsätter vi bedömningsdiskussionen fast nu i omixade basgrupper så att man får en chans att fördjupa sig i "sin egen" kursplan.
Ses :)
Camilla
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar